You are currently viewing איך להרחיק את דבורת העץ מפרגולות?

איך להרחיק את דבורת העץ מפרגולות?

פרגולת עץ היא תוספת פרקטית מאוד וגם שובת לב בכל חצר. המתקן מספק צל נעים, כך שאפשר לשבת בגינה גם בשעות שבהן השמש חמה, ולבלות עם חברים וקרובים וגם לבד. במקרים שבהם הפרגולה מושכת אליה גם סוג ספציפי של דבורים שנקרא דבורת עץ, התחושה עלולה כמובן להתחלף מנחת לחשש ולאי נוחות ממשית, ולכן חשוב לדעת איך מרחיקים את דבורות העץ מהפרגולות.

מהי דבורת עץ?

קודם כל חשוב להבין מהו בעצם אותו סוג ספציפי של דבורים שמכונה דבורת העץ. דבורת עץ היא דבורה שמנמנה ואורכה בין סנטימטר וחצי לשלושה סנטימטרים. הנקבה מתאפיינת בצבעים כהים ואילו לזכרים יש פלומת שיער צהבהבה. לעיתים מתבלבלים בין דבורות העץ לבין דבורים, אבל מדובר בשני מינים שונים לגמרי. עוד כדאי לדעת שבניגוד לדבורת הדבש שחיה בכוורת יחד עם אלפי פרטים אחרים, דבורת עץ חיה בקבוצה קטנה למדי – בדרך כלל מספר מצומצם של נקבות ואיתן הצאצאים שלהן. הטיפול האימהי בצאצאים ממושך יחסית אצל זן זה של דבורים.

האם דבורת עץ עלולה לעקוץ?

דבורת עץ, בדיוק כמו דבורת דבש, עלולה לעקוץ בני אדם רק כשהיא מרגישה מאוימת (אגב, התנהגות זו אופיינית גם לצרעות, דבורים ובעצם לכל החרקים מהמשפחה הזו). בהתאם אין צורך להילחץ כשרואים דבורת עץ בסמוך לפרגולה וגם לא אם היא נכנסת לתוך קורות העץ – אבל גם לא כדאי להתעלם מהמצב.

סיבה אחת לצורך בטיפול מקצועי היא שאף פעם אי אפשר לדעת מתי דבורת עץ תרגיש מאוימת. כך למשל ילד שמשחק בהתלהבות בקרבת הפרגולה ומנופף את הידיים לכל עבר עלול להיתפש כאיום מבחינת הדבורה, והיא תגיב בהתאם. עוד סיבה היא שישנם אנשים בעלי רגישות מוגברת ואפילו תגובה אלרגית לעקיצות, והסיבה השלישית היא שלאורך זמן הנוכחות של הדבורים בתוך קורות העץ עלולה להזיק להן.

האם מותר לחסל את דבורות העץ?

דבורים, כידוע, אחראיות לרביית צמחים ולכן יש להן תפקיד חשוב במיוחד על פני כדור הארץ. למעשה, יש חוקרים שטוענים כי ללא דבורים לא ייתכן גם קיום של המין האנושי בכוכב זה. בהתאם ההמלצה היא להימנע במידת האפשר מחיסול של דבורות עץ. טיפול בדבורת העץ ללא הרג הוא העברתן למקום אחר.

הדברה מקצועית

במקרים שבהם הפתרון ההומני לא ניתן ליישום, תתבצע הדברה של דבורת העץ. השלב הראשון של פעולה זו הוא שאיבה של הדבורים ביחד עם הביצים שנמצאות במחילה שהן חפרו (בתוך הפרגולה או במקום אחר בחצר). השלב השני הוא ריסוס אל תוך המחילה כדי להבטיח חיסול כל המזיקים שמסתתרים בה, והשלב השלישי הוא מריחת לכה על החור שדרכו נכנסו ויצאו דבורות העץ על-מנת לסתום אותו ולמנוע שימוש מחדש במחילה. בכל מקרה חשוב להפקיד את הטיפול בידי אנשי מקצוע מוסמכים שידעו גם להמליץ על האופציה המיטבית.

המאמר באדיבות חברת SOS צרעות: https://wasps.co.il