שילוב עצים וצמחים בגינה: כשהכל נראה טבעי משלבים את הבית בטבע

 

הרצון לחיים הרמוניים הוא רצון טבעי וכשאנחנו באים לעצב את הבית שלנו אנחנו צריכים לשאוף לחיבור עם הסביבה. אלו מאיתנו אשר מתגוררים בבית פרטי מרגישים את החוויה הביתית עוד לפני שנפתחת הדלת אך גם בעלי המרפסות ודירות הגג יכולים ליצור מראה טבעי ולהתחבר לטבע.

חיבור לטבע לא רק נראה יפה. עבור רבים מאיתנו הירוק בעיניים מרגיע והיציאה לגינה מסבה אושר רב. כמובן, כדי שנרגיש כך החלל החיצוני צריך לשרת אותנו ולהיות מזמין גם בכל ימות השנה וכאן יכולה לעלות השאלה כיצד נוכל לשלב את הבית בטבע. במטרה לענות על שאלה זו, נפגשנו עם חברת שדות עיצוב והקמת גינות וממנה שמענו הכול על שילוב אלמנטים מהחוץ לפנים ולהפך. כל זאת כדי ליצור מעבר טבעי בין המרחבים ולהעניק לנו תחושה הרמונית של רוגע ושלווה.

חיבור בין הבית לטבע

היום ישנה מתודולוגיה שלמה של תכנון מבנים ונופים כאשר כל מטרתה היא לטפח את הקשר בין האדם לטבע וזאת על ידי הכנסת מאפיינים טבעיים לסביבה הבנויה. אין זה משנה האם מדובר בבית קטן או גדול, בגינה פרטית או ציבורית, הטבע יכול להיכנס פנימה, להשפיע על התחושה בבית ועל סביבת החיים שלנו.

התפיסה אומרת כי חיבור בין הפנים לחוץ והחיבור לטבע יכולים להועיל לרווחה הכללית שלנו. יש שיאמרו כי חיבור שכזה יכול להשפיע לחיוב על מצב הרוח, על התפקוד האישי בבית ובמקרים מסוימים אפילו להשפיע על המוטיבציה. כמובן, אי אפשר לתלות את כל ההתנהלות שלנו בנראות המבנה אך אפשר להגיד כי הסביבה יכולה להשפיע עלינו.

הקשר האנושי לטבע

כשאנחנו מסתכלים על החיבור בין המבנה לבין הטבע אנחנו מתייחסים לצורות ולאקולוגיה של המרחב המשותף. כלומר, כשאנחנו באים לשלב בין השניים, עלינו להסתכל על החיבור והתנועה הזורמת בין הפנים לחוץ (ולהפך). לשם כך נתייחס לצבעים השונים, לכיווני האור והתנועה הטבעית שלו, לחומרים השונים ולצורניות של הסביבה וההשפעה שלה על המבנה.

ישנם מספר דברים אשר ניתן לעשות בעיצוב כדי לחבר בין המרחב הפנימי לחיצוני ולשלב את הבית בטבע. לרוב, הבית נבנה לפני תכנון הגינה (אם כי לבונים ההמלצה היא לחשוב על הגינה כבר בשלבי התכנון) ולכן בתהליך יש להביא בחשבון מספר מרכיבים:

חיבור השבילים והמשכיות בבית

במטרה לחבר בין הבית לטבע יש להסתכל על השבילים כאל אלמנט עיצובי שיכול להוביל את העין. בתוך כך נחשוב על הצבעוניות של השביל, נקודת המפגש עם הבית והצמחים שיהיו לצידם. יכול להיות שבשבילים נרצה להניח אבני מדרך שיופיעו גם בכניסה לבית כדי להשיג המשכיות טבעית בין החוץ לפנים.

צורות שמופיעות בחוץ יכולות להופיע בפנים

הטבע הוא אוסף של צורות וכל אחת יכולה להופיע בחוץ ובפנים. חזרה של צורות הנמצאות מחוץ לבית בתוכו, שימוש בדפוסים בעיצוב או דרך הכנסת צמחיה לתוך הבית, יכולה לחזק את תחושת החיבור של הבית לטבע כשהיישום דורש דיוק, הבנה של המרחב החיצוני והפנימי ונגיעות מאוזנות שיעניקו תחושה של חופש.

הכנסת חומרים טבעיים לתוך הבית

כאשר ישנה מחשבה על המשכיות וחיבור לטבע גם בשהות בבית אפשר להתחיל ולבחון חומרים שנמצאים בחוץ ולקבוע כיצד להכניסם פנימה. משימוש בעץ במרחב הפנימי ועד לחמר, השמיים הם הגבול ובמגע נכון אפשר ליצור אווירה קסומה, רגועה וליצור תחושה של מרחב פתוח ושליו בתוך הבית.

תאורה טבעית

נקודה חשובה בתכנון הבית נוגעת לתאורה הטבעית. רובנו לא נחשפים למספיק אור וישנה חשיבות עליונה לשמש שמאירה עלינו. כאן יש לבצע עבודת גינון מוקפדת, לתכנן את שתילת העצים הגבוהים במקומות שלא יסתירו את הפתחים ולהבטיח שמהחלונות ייכנס אלינו אור חמים ומזמין.

יצירת מערכת יחסים עם המרחב החיצוני

ישנם אלמנטים שונים אשר יכולים להעניק לנו תחושה של מרחב פתוח וחיבור לטבע כשאנחנו בתוך הבית. כל אלו חשובים אך הם לא מגיעים במקום סידור הגינה ותכנון מוקפד שלה. הבסיס ליצירת הרמוניות בין הפנים לחוץ הוא תכנון גינה שנרצה לצאת אליה. גינה שנוכל לטפח במסגרת הזמן שנוח לנו, שתכלול עצים, שיחים נמוכים, פרחים אהובים ויהשיה לנו כיף לצאת אליה ושתעניק לנו חוויית חושים מלאה, של מראה, צלילים, ריחות ומגע.