האם ניתן להשתמש בשאריות עצים מנגרות למטרת הסקה ?

קרה לכם פעם שהלכתם בחורף לצידו של קמין חמים וראיתם את גזע העץ שנשרף לאט-לאט, מתפצפץ בקול נעים? ואולי אתם נוגעים במרקם החלק של העץ שהשאירו השבבים מאחור? אם כן, התחברתם לרגע פלאי של חיבור לטבע ולמשאבים שאנו מקבלים ממנו. אך האם עצרתם לחשוב על המקור של אותם עצים? האם ניתן להשתמש בשאריות עצים מנגרות למטרת הסקה?

יתרונות סביבתיים של שימוש בשאריות עץ להסקה

במהלך השנים האחרונות, הדאגה לאיכות הסביבה גברה רבות, ובצדק. ככל שהמודעות גוברת לנושא השמירה על המשאבים הטבעיים, חשוב להבין כיצד אנחנו כקהילה יכולים לתרום לכך. נכון שהסקה בשאריות עץ נשמעת כמו רעיון פשוט, אך היא עולה יפה כאשר מבינים את היתרונות הסביבתיים שבה.

חיסכון במשאבים

רוב האנשים אינם מודעים לכך, אך תעשיית העץ מייצרת כמויות עצומות של פסולת. בעזרת שימוש בשאריות עץ להסקה, ניתן למזער את הפסולת הזו ולנצל את העץ בצורה מלאה ומקיימת יותר. לפי דו"ח מטעם הארגון העולמי לאנרגיה, שימוש בשאריות עץ להסקה ניתן לחסוך כ-30% מהעץ שיועד במקור להישרף כתוצאה מפסולת.

הפחתת פליטת גזי חממה

הסקה בעץ נחשבת לאנרגיה מתחדשת ומכילה פחות פליטות של גזי חממה בהשוואה לשימוש בדלקים פוסיליים. מחקרים מראים כי שימוש בעץ להסקה מפחית את הפליטות ב-10%-20% בממוצע.

הגיע הזמן לדבר על הנושאים הפרקטיים, כמו איך להשתמש בשאריות עצים מנגרות להסקה? ואיך להבטיח שהעץ אכן מתאים לשימוש זה?

טכניקות נהדרות לשימוש בשאריות עץ מנגרות להסקה

ייבוש ולשלבים המתקדמים

כדי שהעץ יתאים להסקה בצורה אפקטיבית, יש לוודא שהוא יבש במידה הנכונה. נתון מעניין הוא שעץ לח מייצר פחות חום ומפליטה יותר עשן. לחות גבוהה בעץ עשויה לגרום להצטברות קרבוניל בגז הפליטה, מה שעלול להזיק לבריאות.

  • לייבוש עץ אפשר פשוט להניח אותו במקום יבש ומאוורר למשך כמה שבועות עד חודשים.
  • בנוסף, ניתן להשתמש במדחס אוורור כדי להסיר את הלחות בצורה מבוקרת.

שימוש חכם בשבבים

גם השבבים הקטנים שנותרים מהחיתוכים בנגרות אינם חייבים להיזרק לפח. אלא להפך, ניתן להשתמש בהם כהדלקה ראשונית עד שהעץ הגדול נדלק. מספר מחקרים מראים כי שימוש בשבבי עץ להדלקה ראשונית מסייע בהפחתת זמן ההדלקה הכללי ושומר על בעירה עקבית.

 

לאחר שדיברנו על היתרונות והטכניקות, כדאי להבין מקרוב את האתגרים שעלולים להתעורר בשימוש בשאריות עץ להסקה, וכיצד להתמודד איתם.

דגשים ופתרונות לאתגרים אפשריים

זיהוי עץ רעיל

אחד החששות המרכזיים בשימוש בשאריות עץ להסקה הוא הסיכון לשימוש בעץ רעיל. ישנם עצים כמו עץ ארז, שעלול לפלוט גזים רעילים כאשר נשרף. איך ניתן להימנע מכך? ישנם מספר דרכים:

  • קבלת מידע מהימן מהנגריה או מחנות חומרי הגלם לגביי סוגי העץ בהם הם משתמשים.
  • מעקב אחר תוויות על חומרי הגלם, שבאופן תקני צריכות לכלול מידע על סוג העץ.
  • פנייה למומחים לנגרות או לפלטפורמות אינטרנט מיועדות לתחום לקבלת עצה והכוונה.

טיפול בשאריות מעובדות

בעץ מעובד אומנם יש שימוש רב בנגרות, אך כאשר מגיע השלב של ההסקה יש להימנע מהשימוש בו בצורתו המעובדת. מדוע? עץ מעובד עשוי להיכלל חומרים כימיים כמו דבקים או צבע, שיכולים להיות מסוכנים בשריפה. לפיכך, יש להקפיד על הפרדת השאריות המעובדות והבחנה בין עץ טהור לעץ מעובד.

 

הגיעה העת לדבר על איך נוכל לשלב את התהליכים האלה כחלק מהשגרה היומיומית ולהפוך את השימוש בשאריות עץ להסקה לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו?

יישום מעשי ביומיום

הטלת משאבים מחדש

בעידן של היום, כשכל שנייה נחשבת, הקפדה על ייעול המשאבים יכולה להביא לשינוי עצום. לנגרים יש לקחת תכנון משאבים מחדש, אולי לשמור שאריות עץ במקום מוגדר ולהשתמש בהם להסקה בימי החורף.

משום שהשימוש בשאריות עץ יכול גם לחסוך הוצאות ולהימנע מקניית עץ נוסף מיותר. לעצים מחירים שונים, הם משתנים בין סוגי העצים, עונת השנה וגורמים סביבתיים נוספים המשפיעים על ייבוש העץ ואף על הכריתה והייבוא שלו. ניתן לבדוק את מחירון עצים להסקה על מנת לקבל מידע נוסף.

קמפיינים להגברת המודעות

נקודה נוספת היא גיוס קהילות סביבתיות וקמפיינים ציבוריים להגברת המודעות לשימוש בשאריות עץ להסקה. באמצעות פלטפורמות אינטרנט, סדנאות מעשיות ופרסום מידע נגיש, נוכל לגעת בלבבות האנשים ולגרום להם להבין את החשיבות שבשימוש חוזר בעץ.

כמו שאנחנו רואים, השימוש בשאריות עץ מנגרות למטרת הסקה הוא התחום שבעיני מכיל הרבה פוטנציאל לשינוי חיובי, הן מבחינה סביבתית, כלכלית ואישית.

בסופו של דבר, כפי שהתברר, אפשר להשתמש בשאריות עצים מנגרות למטרת הסקה בצורה יעילה ובריאה. נצלו כל חתיכת עץ, תנו לחום חורפי לחזור לבתים שלכם, והביאו לחיים איכות חיים חדשה וירוקה יותר. אז קדימה: פתחו את הקמין, התענגו מריח העץ הנשרף ותנו לטבע להוביל אתכם לרגע חמים ושלוו נוסף.